câinii se îngroapă, oamenilor li se dă foc
Fiind anunțați încă din debutul filmului, nu prin
vedenii, ci cu litere, despre cadrul spațio-temporal în care ni se povestește (Australia
- 10 ani după colaps), întru care doar aspectul geografic este cât de cât
transparent (pentru că deja dat) și cu un singur cuvânt (ultimul) care să facă
un sens (adică să tragă după sine toate semnificațiile ca aspecte ale problemei
pe care o ridică), fiind anunțați deci, nu prin vedenii, ci cu litere, fiecare
spectator își face ideile despre ce ar putea să însemne o lume așa, să
completeze părțile nevăzute din peisaj, să traseze repere pentru cei care
există acolo. Metoda aleasă de David Michôd nu este una tocmai confortabilă
pentru cel obișnuit cu un mare narator, ori măcar cu relicve ale acestuia, care
să ofere pilde și structuri. În absența unei astfel de instanțe metafizice,
scenariul este, ca la Deleuze și Guattari, un “rizom”, conexiunile se fac între
orice puncte, înțelesul modificându-se permanent în funcție de punctul de
vedere, adică a situației în care te vezi pus.
De la început ne dăm seama că vom vedea un film cu
bărbați, despre felul în care se leagă unul de altul (bărbați care ascultă
împreună o melodie, care vor lucruri și pentru asta trebuie să ucidă, bărbați
care zac unul lângă altul într-o baltă de sânge). Aparițiile feminine sunt
rare, genul lor pare a fi aproape de extincție, într-o lume aflată în criză mai
ales economică, în care funcția genitală și plăcerile sexuale nu mai pot fi
susținute de capital. Într-o astfel de lume, puterile femininului nu pot decât
să crească - vezi scena cu bunica-pește, o veritabilă dominatrix aflată în
fruntea ierarhiei unei mulțimi impotente de bărbați (cuprinși de manifestări
debile ale afecțiunii), care îl numește pe bărbat/ orice bărbat - “copilul meu” (și în Animal Kingdom aveam o familie a cărei apartenență se stabilea pe
linie maternă). De ce nu renunță Eric (Guy Pearce) la mașina care i-a fost
furată (deși îi rămâne cea a hoților la schimb) este întrebarea principală la
care filmul pare a încerca să răspundă, pentru care își construiește sintaxa. Transformată,
până la împlinirea dorinței, în singurul scop al existenței sale, recuperarea
mașinii nu este argumentată teleologic (răspunsul va fi brusc și nu va spune în
sine aproape nimic). Raportul dintre Eric și Rey (Robert Pattinson), maniera în
care această interacțiune le modifică tonalitățile existenței, pentru ce se
mișcă fiecare (și prin acțiune argumentează), acest raport este cel care face
în cele din urmă relief, conturează o imagine.
“Singurul lucru care contează este că eu sunt aici” (Eric),
nu credințele și atașamentele morale, singurul lucru care contează este
proximitatea celuilalt pentru care trebuie să dai seama de tine, dacă e
adevărat că “la început a fost relația umană” (Levinas). Eric și Rey, precum în
orice întâlnire, construiesc de la zero un limbaj, pun limite (iar abjectul
este cel prin care se definesc, pentru că dintotdeauna abjectul/ legea a pus
limitele), adică își fac o poveste în care se ucide, pentru că asta este ceea
ce oamenii fac, nu ca în interpretarea lui Kojève în care nu este de niciun
folos să-l ucizi pe celălalt (pentru că nu ar mai exista stăpâni și sclavi). Victoria
în The rover nu este una
“dialectică”, victoria aproape că nu există, doar acțiuni negatoare prin care
realitatea este distrusă, iar eu nu mai sunt “ceva” (“nu totul trebuie să fie
despre ceva” – Rey), eu doar “sunt aici”, încercând să mă păstrez ca trup în
viață, între peisajele aproape părăsite, peisaje în care omul gonește, așa cum
declara într-un interviu regizorul, înspre uitare.



Comentarii
Trimiteți un comentariu